Diumenge, 23 De Juliol De 2017

29/06/2016

10a JORNADA DE MITOLOGIA PIRINENCA

Una jornada mágica, carregada d'actes per celebrar la seva desena edició

El dia màgic de Sant Joan es va celebrar la desena jornada de mitologia pirinenca al nucli de la Guàrdia d'Ares, organitzada pel Consell Comarcal de l'Alt Urgell, l'EMD de la Guàrdia d'Ares i l'Ajuntament de les Valls d'Aguilar, amb el suport de l'IEI de la Diputació de Lleida.

Els actes van començar a les cinc de la tarda amb l'actuació del grup de teatre de nens del municipi, Jana Dominguez, Ana Jiménez, Abril Martinez, Maria Jiménez, Júlia Caminal, Serjit Sing i amb la direcció de Lluïsa Álvarez, amb les pinzellades escèniques "Els ahirs d'avui", una petita i divertida obra de teatre que ens mostra com vivien les dones de muntanya a la prehistòria, a l'edat antiga i en l'actualitat.

Seguidament es va projectar, en pre-estrena, la pel.licula documental "Ella, la Vall", d'Albert Galindo i Albert Cristòfol, una producció de Picurt sobre la vida de les dones de les Valls d'Aguilar.

A continuació, la coral "Noves Gospel", va oferir un petit concert amb el seu repertori de cançons espirituals negres.

Es va fer una taula rodona amb el tema "La dona rural pirinenca: viure o sobreviure", a càrrec de les tres darreres nenes que van néixer a Taús i la Guàrdia d'Ares, ara fa 47 anys, l'Enriqueta Bullich de Cal Pedregat de la Guàrdia, la Salomé Escribà de Cal Marxant de Taús, la Rosa Fàbrega de la Borda del Feu, i la mare de dons nens nascuts a Taús en l'actualitat Montse Martinez de Cal Tender i com a moderador, l'Isidre Domenjó del Consell Comarcal.

Finalment, van arribar els canuts màgics per anar a collir manairons, que enguany van ser realitzats per l'artista Gemma Coma.

A quarts de vuit del vespre, es va fer un berenar-sopar als assistents i ràpidament es va baixar a la plaça per iniciar la caminada popular fins al tarter gran dels manairons pel camí vell, amb la guia del veí de la Guàrdia, en Miquel Bullich de Cal Pedregat, i fent parada a la Borda de Feu, on els veïns que hi resideixen van oferir beguda i fruits secs als caminants.

En arribar al tarter dels manairons, el propi protagonista de la llegenda, en Quim Nyus, mosso de la Borda del Feu, va explicar i escenificar la seva història.

En arribar a la part més alta i a prop del dolmen, petits i grans van anar collint manairons de sota de les plantes màgiques de Sant Joan a la llum de la lluna.

I per finalitzar, es van fer danses al ras amenitzades pel grup Extremòfils i es va donar xocolata i coca als assistents.

Malauradament, la pluja també va voler participar a la festa, esguerrant una mica el darrer acte de la nit.

Projecció Jornada a TV Pirineus